Sök:

Sökresultat:

1619 Uppsatser om Vćt koppling - Sida 1 av 108

Dynamisk terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar

Arbetet gÄr genom en metod för simpel terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar genom anvÀndning av artificiella neurala nÀtverk..

FrÄn utbetalning till vÀrdeöverföring : Konsekvenserna av begreppet vÀrdeöverföring för det aktiebolagsrÀttsliga kapitalsskyddet

Den första januari 2006 trÀdde en ny version av Aktiebolagslagen ikraft. En av nyheterna i den nya lagen Àr omarbetningen av borgenÀrsskyddsreglerna. Reglernas Àldre koppling till begreppet utbetalning bortfaller och istÀllet införs begreppet vÀrdeöverföring. Uppsatsen presenterar begreppet och de dÀrtill hörande kapitalskyddsreglerna samt analyserar de konsekvenser införandet av begreppet kan fÄ. Inom denna analys ryms kritik pÄ hur lagstiftaren valt att definiera begreppet, frÀmst med avseende pÄ begreppets koppling till redovisningsrÀtten, en koppling som skapat viss osÀkerhet kring begreppets verkliga innebörd.

Dynamisk terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar

Arbetet gÄr genom en metod för simpel terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar genom anvÀndning av artificiella neurala nÀtverk..

Vision-koppling till och betydelse för strategiarbete

Syftet med uppsatsen Àr att studera visionens koppling till, och betydelse för, företagens strategiarbete samt undersöka om det finns andra mekanismer som stödjer strategiarbetet istÀllet för visionen. Vi har gjort en kvalitativ fallstudie, omfattande tre företag, dÀr semistrukturerade intervjuer utgjort grunden för insamlandet av primÀrdata. SekundÀrdata har samlats in frÄn litteratur och artiklar. JÀmförelser har gjorts mellan företagen och paralleller har dragits till vedertagna teorier. Arbetets slutsatser visar att i tvÄ av fallföretagen kommer visionen pÄ ett naturligt sÀtt in i strategiarbetet genom de modeller de arbetar efter.

Pedagoger Àr detektiver som mÄste undanröja hinder : Eventuell koppling mellan rörelse, motorik och inlÀrning

I dagens samhÀlle Àr barnen mer stillasittande, det kommer larmrapporter som varnar för att detta kan leda till hÀlsoproblem hos mÄnga unga. Vi har valt att titta pÄ hur pedagoger arbetar med rörelse och motorisk trÀning i skolan, och om alla barn fÄr möjlighet till rörelse under hela skoldagen. Vi vill Àven se om rörelse och motorik kan ha en koppling till inlÀrning.Undersökningen vi har gjort bygger pÄ intervjuer med sju informanter med olika professioner. Studien visar att rörelse och motorik har en indirekt koppling till inlÀrning, dÄ detta pÄverkar barnens koncentration. Resultatet visar att mÄnga pedagoger Àr medvetna om rörelsens betydelse, men att man arbetar med rörelse och motorik i olika utstrÀckning pÄ de olika skolorna..

Schack och Matematik : En litteraturstudie om möjliga kopplingar mellan schackspelande och matematiklÀrande

Schacket har sitt ursprung i Indien pÄ 500-talet. Spelets karaktÀr har fascinerat mÀnniskan genom tiderna. MÄngamatematiker har analyserat spelet samt utvecklat problem knutna till det. I detta examensarbete analyserar vi destudier som undersökt om det finns en koppling mellan schackspelande och matematiklÀrande. Vi har Àvenanalyserat studier som har undersökt om det finns en koppling mellan schackspelande och lÀrande i andraskolÀmnen.

Koppling mellan Balanced Scorecard och belöningssystemet - En möjlighet att ta Balanced Scorecard ett steg lÀngre?

Allt fler företag anser att deras nuvarande belöningssystem inte motsvarar omvÀrldens krav och interna organisationsförÀndringar. De Àr ofta utarbetade pÄ samma sÀtt som pÄ den tid dÄ det rÄdde en stabil marknadstillvÀxt och mÄttlig konkurrens. Stora förÀndringar har skett sedan dess. Flera av de nya problem som företag stÀlls inför vid utformning av belöningssystemet skulle eventuellt kunna underlÀttas genom en koppling till styrverktyget Balanced Scorecard. Företag har nyligen börjat implementera system dÀr belöningssystem och Balanced Scorecard kopplas samman men det finns Ànnu lite erfarenhet inom omrÄdet av att belöna prestationer med utgÄngspunkt i Balanced Scorecard.

HÀr kommer Pippi LÄngstrump: en studie om litteraturens betydelse för genusarbetet

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur förskollÀrare funderar kring och arbetar med genus samt se hur detta Äterspeglas i den litteratur de erbjuder eleverna. Vi intervjuade sju förskollÀrare och som komplement gjordes en inventering av avdelningarnas barnböcker. Vi kom fram till att det, i likhet med vad tidigare forskning sÀger, varierar stort mellan lÀrarnas engagemang i frÄgan och att det inte finns nÄgon tydlig koppling mellan deras tankar kring genus och deras val av böcker. Bara i ett fall syntes en tydlig koppling mellan en medveten genuspedaogik och bokbestÄndet..

En ny cykel av Screwball : NÀr klassiska konventioner anvÀnds i nya filmer

I den hÀr uppsatsen undersöks dagens romantiska Hollywoodkomedier och deras koppling till 1930- 40-talets screwballkomedier. The Proposal (2009), The Ugly Truth (2009), Leap Year (2010), samt What Happens in Vegas (2008) analyseras i syfte att urskilja likheter och skillnader dem emellan och för att urskilja en ny cykel av filmer. Det hÀr Àr en genrestudie med fokus pÄ konventioner och teman som tas upp genom tidigare forskning samt genom analys av de valda filmerna, och genom att diskutera filmernas koppling till samhÀllet sÀtts genren i ett bredare perspektiv..

Integration = att bli svensk? : - En kvalitativ studie om vuxna invandrares erfarenheter kring integration och koppling till integrationspolitik

Syfte med denna studie Àr att fördjupa förstÄelsen hur personer med utlÀndsk hÀrkomst, som kommer till Sverige i vuxen Älder upplever sin situation kopplat till integration i det nya landet. En annan aspekt som berörs Àr svenska integrationspolitiken och dess koppling till immigranternas tankar. Den metod som anvÀnds Àr kvalitativ. I den insamlade materialet ingÄr tio intervjuer, vardera fem av varje kön. Dessa individer har varit bosatta i Sverige mellan tio och femton Är.

PÄverkas den psykiska hÀlsan av vÀnners riskbeteende? : En flernivÄanalys av ungdomar i Ärskurs nio och andra Äret pÄ gymnasiet i Stockholm

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ om det finns en koppling mellan kompisars riskbeteende (rökning, berusningsdrickande och anvÀndande av narkotika) och ungdomars psykosomatiska hÀlsa samt om det finns en koppling mellan klasskamraternas riskbeteende och ungdomarnas psykosomatiska hÀlsa. I mÄnga undersökningar har man kommit fram till att man pÄverkas av sina vÀnners beteende samt personer som finns i ens omgivning. De resultat som framkom för niondeklassarna i denna undersökning visar att det finns en koppling mellan kompisars rökning, alkoholkonsumtion och narkotikaanvÀndande och ungdomarnas psykosomatiska hÀlsa. Ingen motsvarande koppling till klasskamraters riskbeteende kunde dock faststÀllas. Detta kan bero pÄ att klasserna i grundskolan Àr mer heterogena med flera olika ?klickar? inom klassen som inte integrerar med varandra och dÄ blir inte klassens beteende sÄ viktigt för individens psykiska hÀlsa.

Realtidsmodeller av dÀck och koppling för fordonssimulator

Syftet med detta arbete var att undersöka metoder för modellering och realtidssimulering av fordonskomponenterna koppling och dÀck. Avsikten skulle sedan vara att implementera utvalda modeller i simulink för anvÀndning tillsammans med en befintlig fordonssimulator. Arbetet innehÄller en litteraturstudie som ger fysikalisk förstÄelse för fordonskomponenterna samt vÀgledning vid valet av modelleringsmetod.Utmaningen med kopplingen var att modellera övergÄngen mellan lÄst ochslirande tillstÄnd. Efter utvÀrdering av olika metoder valdes en metod som anvÀnder samma systemstruktur för bÄda fallen, dvs ett system med tvÄ frihetsgrader.DÀcksmodellen valdes med hÀnsynen att ett trovÀrdigt beteende skulle uppnÄs utan att krÀva för mycket berÀkningskraft. En metod byggd pÄ fysikaliska resonemang Àr svÄr att fÄ verklighetstrogen med begrÀnsad komplexitet.

Att koppla belöningssystem till Balanced Scorecard

Vid utformningen av ett belöningssystem kopplat till Balanced Scorecard finns en mÀngd faktorer att beakta. Att kommunikationen fungerar bÄde uppÄt och nedÄt i hierarkin Àr av yttersta vikt. För att fÄ en tydlig koppling förordar vi att de bonusgrundande mÄtten Àr kopplade till respektive enhets scorecard. För att de anstÀllda ska motiveras krÀvs det en tydlig koppling mellan prestation och utfallande av belöning. För att fÄ ett balanserat belöningssystem ska de bonusgrundande mÄtten vara tagna frÄn de olika perspektiven i Balanced Scorecard.

Villkorade fastighetsöverlÄtelser

I denna uppsats undersöks samspelet mellan ersÀttningsnivÄ i arbetslöshetsförsÀkringen och investeringar i aktiv arbetsmarknadspolitik och hur detta Àr kopplat till arbetsvilja i ett urval om 21 lÀnder. Metoden som anvÀnds Àr en beskrivning av arbetsmarknadspolitik i olika lÀnder samt analys baserad pÄ flernivÄregression. Data Àr hÀmtad frÄn ISSP och OECD. Uppsatsens slutsats Àr att en hög arbetsvilja har en tydlig koppling till ett lands kombination av arbetsmarknadspolitik och att denna koppling antar olika former med samspelet mellan ersÀttningsnivÄ i arbetslöshetsförsÀkringen och ett lands investeringar i aktiv arbetsmarknadspolitik. Detta Àr relevant för diskussionen om hur vÀlfÀrdsstaten kan överleva pÄ lÀngre sikt genom motverkande av de negativa incitament som skapas av vissa av dess bestÄndsdelar..

Elevers perspektiv pÄ skönlitteratur och lÀsning i skolan

I dagens samhÀlle Àr barnen mer stillasittande, det kommer larmrapporter som varnar för att detta kan leda till hÀlsoproblem hos mÄnga unga. Vi har valt att titta pÄ hur pedagoger arbetar med rörelse och motorisk trÀning i skolan, och om alla barn fÄr möjlighet till rörelse under hela skoldagen. Vi vill Àven se om rörelse och motorik kan ha en koppling till inlÀrning.Undersökningen vi har gjort bygger pÄ intervjuer med sju informanter med olika professioner. Studien visar att rörelse och motorik har en indirekt koppling till inlÀrning, dÄ detta pÄverkar barnens koncentration. Resultatet visar att mÄnga pedagoger Àr medvetna om rörelsens betydelse, men att man arbetar med rörelse och motorik i olika utstrÀckning pÄ de olika skolorna..

1 NĂ€sta sida ->